Bij School Lyndensteyn gaan we uit van de talenten en mogelijkheden van iedere leerling. Ons doel is om al onze leerlingen uit te dagen om hun kwaliteiten en vaardigheden zo optimaal mogelijk te ontwikkelen. Daarvoor is persoonlijke aandacht onmisbaar. We kiezen bewust voor kleine klassen en onderwijs op maat.

De persoonlijke aandacht lees je terug in de verhalen van onze leerlingen. Een aantal staan hier beschreven.

Samen maken we het verschil!

Wil jij samen met ons het verschil maken voor onze leerlingen? Kom dan naar onze open dag op 14 april en ontdek hoe wij samen kunnen werken.

VMBO

Uitslapen op maandagochtend. Welke puber droomt er niet van? Eeke (13) heeft mazzel, want speciaal voor haar hebben we een lesrooster op maat gemaakt. Eeke heeft namelijk een spierziekte waardoor ze goed op haar energie moet letten. Vandaar dat ze op maandagochtend het zwemmen overslaat en iets later aan haar schooldag begint.

Een elektrische rolstoel, een Chromebook om te schrijven en hulp bij motorische handelingen: we doen er alles aan om Eeke zo goed mogelijk te ondersteunen. Iedere dag helpt onze verpleegkundige haar met airstacken. Daarbij krijgt Eeke lucht toegediend. Dit is goed voor haar longfunctie. Niet te vergeten, de fysiotherapie-uurtjes die ze volgt bij Revalidatie Friesland. En dat allemaal onder schooltijd.

Eeke’s agenda is perfect afgestemd op haar therapie. En is er eens een proefwerk dat nét onder fysiotherapie valt, dan haalt ze dat later weer in. Eeke is een fanatieke doorzetter die het onderste uit de kan wil halen. En met succes, want als vmbo TL-leerlinge volgt ze een aantal vakken inmiddels op havo-niveau. “De docenten motiveren me om er een schepje bovenop te doen. Dat vind ik zo fijn aan School Lyndensteyn. Iedereen kijkt naar wat je wél kunt, in plaats van wat je niet kunt.”

basisonderwijs

Elisjah (11) is gek van paardrijden. Ze heeft geluk, want bij School Lyndensteyn begint haar schooldag op woensdag met een uurtje paardrijden. Daarmee traint ze haar been-, arm-, rug- en buikspieren. Dat is nodig, want Elisjah heeft myotone dystrofie.

Myotone dystrofie betekent onder andere dat Elisjah haar spieren minder goed kan ontspannen. Daarnaast heeft ze een cerebrale visuele stoornis, waardoor ze anders ziet. Omdat schrijven met een pen steeds lastiger wordt, leert ze bij ons om blind te typen. En ze oefent tijdens ergotherapie met meer hulpmiddelen om zo zelfstandig mogelijk te werken. Soms zorgt een kleine aanpassing al voor een wereld van verschil.

Het meest fijn vindt Elisjah dat ze niet meer gepest wordt vanwege al haar hulpmiddelen. “Bij School Lyndensteyn is iedereen anders. Daardoor val ik niet zo op.” Op de vraag waar ze het allerbeste in is op school, verschijnt er een grote grijns op haar gezicht. Daar hoeft ze niet lang over na te denken. “De les in de war brengen.”

PGO(praktijk gericht onderwijs)

Al jaren droomde Simon Anne (16) van een partijtje rolstoelbasketbal. Maar nergens kon hij een geschikte vereniging vinden. Totdat we bij School Lyndensteyn onze eigen basketbalclub begonnen. Simon Anne miste nog geen les. Helaas moet hij een gedwongen time out nemen vanwege een operatie aan z’n rug. Hij heeft namelijk vanaf z’n geboorte al last van scoliose. Maar Simon Anne is niet voor één gat te vangen.

Na z’n operatie gaat Simon Anne revalideren bij Revalidatie Friesland in Beetsterzwaag zodat hij niets van z’n fysiotherapie hoeft te missen. En als het een beetje meezit, kan hij tijdens z’n revalidatie ook nog lessen volgen bij ons op school. We zijn immers buren. Zo hoeft hij zo weinig mogelijk te missen van de praktijklessen, zoals koken, houtbewerking, creatief en repro.

Door cerebrale parese zit Simon Anne in een rolstoel. Dat weerhoudt hem er niet van om zo veel mogelijk zelfstandig te doen. Eén keer per week krijgt hij fysiotherapie, waar hij traint om zelf uit z’n rolstoel in bed te kruipen. Ook komt er iedere dag een therapeut in de klas om Simon Anne te ondersteunen bij een speciale statafel. Zo blijven z’n benen zo soepel mogelijk. “School, therapie en basketbal: alles kan ik bij School Lyndensteyn doen. Drie vliegen in één klap!”

VMBO

Stan (15) wil later beveiliger worden. Om alvast wat spieren te kweken, gaat hij iedere week naar de sportschool. Daar volgt hij heel gedisciplineerd z’n trainingsschema. Rust, structuur en duidelijkheid: dat is waar Stan van houdt.

Stan is een enorme doorzetter, maar hij heeft door z’n autisme spectrum stoornis langer de tijd nodig om de lesstof tot zich te nemen. Daarom hebben we ervoor gekozen om de bovenbouw in drie jaren te verdelen, zodat we de lesstof over meerdere jaren verspreiden. Dit schooljaar doet Stan examens in de vakken Nederlands, Engels en wiskunde. Komend schooljaar volgen de examens voor de vakken maatschappijkunde, biologie en zorg & welzijn.

Door de lesstof veel te herhalen via een vaste structuur in een rustige en vertrouwde omgeving, zien we dat Stan steeds zelfstandiger wordt. Zo leert hij voor zichzelf te koken en krijgt hij lessen in EHBO. Dat laatste is handig voor later, wanneer hij in de beveiliging werkt. ‘Ik wil graag een stoere baan, zodat iedereen zich net als ik veilig kan voelen.’ Dat moet goed komen, Stan. Wij hebben er alle vertrouwen in!

basisonderwijs

Cakes, koekjes of taarten; Suze (9) is gek op bakken. Later wil ze bakker worden. Of juf. Of taxichauffeur. Gelukkig heeft ze nog volop tijd om te ontdekken waar haar passie ligt. Wij doen er alles aan om Suze uit te dagen zodat ze haar talenten en kwaliteiten zo optimaal mogelijk ontwikkelt.

Suze heeft Cerebrale Parese, waardoor haar hoofd de seintjes naar de rest van haar lichaam niet altijd goed aanstuurt. Al vanaf de kleuterklas zit ze op School Lyndensteyn. Naast vakken als rekenen, taal en Engels krijgt ze bij ons ook ergotherapie en fysiotherapie. Iedere dinsdag wordt ze tijdens de les opgehaald voor fysiotherapie in de oefenzaal van Revalidatie Friesland. Naast fanatiek trainen met lopen en fietsen maakt juf Monique van Revalidatie Friesland er iedere week een feestje van.

In de zomervakantie gaat de fysiotherapie gewoon door. Leuk, want dan kan Suzes zusje Evi gezellig mee naar school. Samen zetten de meiden de hele school op z’n kop. Wat School Lyndensteyn zo bijzonder maakt? Suze weet het antwoord wel. “Het is veel rustiger in de klas en de les gaat niet zo snel.” Handig, want dan kan ze alles fijn in haar eigen tempo doen. “En de lieve juffen, die zijn ook bijzonder!”

We kijken er naar uit om jou te zien op de open dag op 14 april. Zien wij jou dan?