Samen maken we het verschil!

Maak samen met ons het verschil en lees de onderstaande verhalen van onze toppers en zie welke talenten ze in huis en hoe ze deze zo goed mogelijk ontwikkelen. En dat is meer dan je denkt!

Samen komen we verder
Met een fijn team van collega’s zetten we ons iedere dag opnieuw in om aan iedere ondersteuningsbehoefte te voldoen. Naast dit vaste team werken we samen met partners, ouders, verzorgers en vakprofessionals om écht het verschil te maken. Maak kennis met ons of kom kijken hoe we onze al bestaande samenwerking kunnen versterken.

Onmisbare schakel
Jij bent als partner, ouder, verzorger of vakprofessional een belangrijke en onmisbare schakel binnen ons onderwijs. Als je elkaar goed kent en weet wat je elkaar te bieden hebt zijn we ervan overtuigd dat dit veel gemakkelijker gaat. We hopen je daarom eens te zien!

Ons onderwijs
Persoonlijke aandacht is onmisbaar bij ons op school. Zo kiezen we bewust voor kleine klassen en onderwijs op maat. Iedere leerling is bij ons uniek en heeft een eigen persoonlijk verhaal en zijn of haar eigen ondersteuningsbehoefte. We hebben vier leerlingen gevraagd wat zij van School Lyndensteyn vinden en waar ze blij van worden. Leer ze in de verhalen hieronder beter kennen!

Kleuter

Jayden (4) zit sinds september op School Lyndensteyn. Elke dag reist hij vanuit Espel naar de school, een rit van 45 minuten. Dat klinkt lang, maar is voor hem geen probleem. Want naast dat hij een super vrolijk jongetje is, vindt hij autorijden geweldig. Jayden kan nog niet praten, maar dat hij met veel plezier naar school gaat, is wel duidelijk! Hij wordt wakker met zin in de schooldag en als hij weer thuiskomt is hij heel vrolijk.

Voor Lyndensteyn werd bewust gekozen, het gevoel was hier goed. En eigenlijk klopte het totaalplaatje gewoon. Zo is het voor Jayden goed dat alle therapieën er zijn te vinden. Elke week staat er muziekles op het rooster, waar hij spelenderwijs leert. Zijn favoriete instrument? De trommel!

Verder is het fijn dat zijn programma op School Lyndensteyn op maat gemaakt is. Leert hij iets bij, dan worden zijn doelen aangepast. Eén ding staat bij Jayden voorop en dat is in ieder geval heel veel plezier maken.

ZML

Elmar (9) zit vanaf groep 1 op School Lyndensteyn. Het leukste aan de school? Ondanks alles wat er te doen is, staat voor Elmar met stip bovenaan: de pauze! Het buitenspelen, actief zijn en contact met andere kinderen, hij leeft voor de pauzes.

Buiten school is hij ook graag actief bezig. Zo rijdt hij paard en doet hij aan framerunnen: met een speciaal running frame meters maken op de atletiekbaan. Elke zaterdagochtend traint hij hier met andere kinderen. Daar komt hij veel kinderen van school tegen, wat natuurlijk supergezellig is.

Elmar is absoluut niet verlegen en maakt met iedereen een praatje. Eigenlijk is hij net zo sociaal en actief als zijn grote idool: vlogger Enzo Knol. Elke dag zit hij om 16:00 uur klaar voor de nieuwste dagelijkse vlog van de energieke Enzo. Nu hij van Sinterklaas een vlogcamera heeft gekregen, kan hij echt los met zijn passie. De eerste streams van zijn gaming-sessies zijn al gemaakt. Het is duidelijk: Elmar is eentje om in de gaten te houden!

Eindgroep bovenbouw

Hoewel Naomi (10) haar vriendjes en vriendinnetjes van haar vorige school erg miste, is het helemaal goedgekomen. Vanaf de zomer van 2022 startte ze op School Lyndensteyn. Vanwege haar neurofibromatose is ze ontzettend moe en kan ze zich slecht concentreren. Hier wordt op School Lyndensteyn rekening mee gehouden. Zo krijgt ze meer tijd bij toetsen. Op haar vorige school was ze door haar aandoening en de bijkomende uitdagingen anders. Maar hier is iederéén anders. En dus normaal.

Het prettigste aan de school is voor haar het contact met de andere kinderen. Ze gaat graag naar school, hoe moe ze ook is. Voor haar is het extra fijn dat alle therapieën bij school zijn ondergebracht. Zo hoeft ze niets te missen.

Naomi is gek op dansen. Ze is altijd in beweging of aan het dansen, of er nu wel of geen muziek is. ‘School Lyndensteyn beweegt je!’ is ons motto – maar dat hoef je Naomi niet te vertellen!

VMBO

Swen (13) zit op School Lyndensteyn sinds de peutergroep. Omdat hij is geboren met SMA type 2, een spierziekte, maakt hij gebruik van een elektrische rolstoel. Dankzij verschillende hulpmiddelen is hij in staat om nagenoeg alles te doen. Zo is zijn rolstoel uitgerust met een robotarm en heeft hij een laptop met oogbesturing. Met de robotarm kan hij alledaagse dingen zoals eten maar ook schilderen. Op school heeft hij ermee kunnen tuinieren en zagen. Met oogbesturing kan hij huiswerk maken en typen. Zo is Swen in staat het grootste deel van de lessen zelfstandig te volgen en te verwerken.

Swens hoognodige hulpmiddelen worden af en toe geüpgraded op basis van zijn behoeftes. Handverwarming bijvoorbeeld, omdat hij snel koude handen krijgt. Of een speciale controller die hij op school kan gebruiken in plaats van zijn iPad. En als hij straks een mobiele telefoon krijgt, zou hij die graag bedienen met een joystick. Samen met specialisten en therapeuten zoals de ergotherapeut wordt gekeken wat de mogelijkheden zijn.

De iPad is vooral thuis een uitkomst voor hem. Vooral bij het uitvoeren van zijn grootste hobby: gamen. Hij verbindt thuis gewoon zijn PlayStation met de iPad en speelt dan het liefste FIFA. Later zou Swen wel games willen ontwerpen of iemand helpen bij het ontwikkelen hiervan.

Hij heeft het super naar zijn zin op school, voelt zich er thuis. Hij had naar een reguliere school gekund, maar voor hem heeft School Lyndensteyn meer mogelijkheden. Hier doet hij mee aan gymnastiek, op een manier die bij hem past. Dat had op een reguliere school niet gekund. Alles wat hij nodig heeft is er. Zo heeft hij hier fysio-, ergo- en hydrotherapie. De lijntjes zijn kort en het personeel is dankzij alle andere kinderen bekend met de uitdagingen van Swen.

VSO

Fenna (14) zit in de middenbouw van School Lyndensteyns Praktijkgericht Onderwijs (PGO) en zit op deze school vanaf de eindgroep Speciaal Onderwijs (SO). Door neurofibromatose (NF1) is het voor haar lastiger om zich te concentreren. De kleine groepen op School Lyndensteyn en de gerichte aandacht die ze krijgt, zijn voor haar dan ook erg prettig.

Ze gaat met plezier naar school; hier is ze ‘gewoon’ en allesbehalve een buitenbeentje. Op school heeft ze veel vrienden en vriendinnen en het sociale contact dat ze hier heeft is erg belangrijk voor haar. Dat onder andere lessen en revalidatie onder één dak te vinden zijn, is voor haar ook een pluspunt.

In haar vrije tijd zit ze niet stil. Zo spreekt ze af met vrienden, kijkt ze enge films en gaat ze twee keer per week naar de sportschool. Wat Fenna ook graag doet, is taarten bakken. Ook op school wordt gebakken en gekookt. Geregeld komt ze thuis met heerlijke baksels die door iedereen geproefd moeten worden. Of ze later taartenbakker wordt, weet ze nog niet. Werken met kinderen vindt de zorgzame Fenna namelijk ook heel leuk. En dat doet ze op haar jonge leeftijd al, in haar baantje als oppas.

VMBO

Sven (15) zit op onze school sinds zijn eerste echte schooldag. Toentertijd was het moeilijk de juiste schoolkeuze te maken: een reguliere school werd lastig, maar speciaal onderwijs was het ook niet. Op School Lyndensteyn begon hij op het SO, waarna hij naar het PGO ging om praktijkvakken te volgen. Dankzij zijn uitstekende prestaties kon hij een aantal vakken op VMBO-niveau volgen. Uiteindelijk is hij dit schooljaar helemaal naar het VMBO overgestapt. En daar doet hij het hartstikke goed!

Op een reguliere school was hij ondergesneeuwd, maar hier heeft hij dankzij de kleine groepen en extra begeleiding meer mogelijkheden zodat hij kon doorstromen. Het helpt ook wel dat hij met plezier naar school gaat en leren leuk vindt – meestal dan…

Dat Sven iets met het boerenleven heeft, is algemeen bekend op school. Zijn grootste hobby is het verzamelen van alles wat met John Deere te maken heeft: tractors en andere landbouwmachines. Het is dan ook makkelijk te raden wat hij later wil worden: boer natuurlijk!